top of page
  • Foto van schrijverHarold Slomp

Reisverslag met camper door Scandinavië 2012

14-07-2012

Ongeveer 13.00 uur vanuit onze woonplaats vertrokken. Rond 16.00 aangekomen in Sittensen (Dld). Plaats voor 5 campers, er hebben er 6 overnacht. Mooi rustig plekje in het dorp aan een oude watermolen, niet ver van de autobahn Bremen-Hamburg.

15-07-2012

Na lekker uitgeslapen te hebben en een goed ontbijt om circa 10 uur vertrokken richting Kiel. Niet druk op de weg en geen file voor de Elbetunnel. Even voor 14.00 uur, na een goede lunch onderweg, komen we op het Stenaterrein. Zeker niet de eerste. Veel Nederlanders sluiten aan. Een kleine hut met stapelbed dit keer. Lekker vroeg gaan slapen.

16-07-2012

Een rustige nacht op zee. Lekker ontbijt gehad aan boord, wel erg druk in vergelijking met andere jaren. Na het ontbijt zijn we niet naar dek geweest maar rustig onze spulletjes opgeruimd. Op de boot de camper moet keren, maar dit ging goed. Om 10.00 uur rijden we in Göteborg en gaan richting Stockholm. Een Camperplek (tussen Kristinehamn en Karlskoga), via internet gevonden, is ons doel. Om ca. 15.00 uur komen we op deze plek aan, blijkt een zwemplek te zijn en we parkeren op het gras naast de vuurkorf.

Ondanks de harde wind en 16 graden komen er mensen zwemmen. Wij houden het bij pootjebaden. Even later zetten 2 jongelui hun tentje op. Even een stukje gelopen en een cache gedaan. De eerste nacht in de natuur is toch wel eventjes wennen.

17-07-2012

Vandaag, na een goede nachtrust en ontbijt, lekker gezwommen. De bedoeling is vandaag verder te trekken richting noorden via de inlandsvagen. Echter, door de regen zijn we vast komen te staan met de camper. De jongen van de tent komt helpen maar niks helpt, we zitten echt vast. En dan begint het ook nog eens hard te regenen en te hagelen…..Dan maar koffie zetten en onze buurtjes vragen voor de koffie. Het blijken Poolse jongeren te zijn die geëmigreerd zijn naar Zweden. Na de koffie biedt hij aan om een boer te gaan zoeken die ons er uit kan trekken met een tractor. De boer beloofd dat hij over een half uur zal komen om ons te helpen……maar een half uur wordt een uur en nog steeds geen boer. Gelukkig is het inmiddels mooi weer geworden. Omdat de boer niet komt zijn we op zoek gegaan naar stenen, camper uitgegraven en stapje voor stapje vooruit gekomen. Om ongeveer 16.00 uur stond de camper op het gravel. Dit was een 1e (harde) les. Nu weten we hoe zwaar een camper is!!

Na deze zware zweterige klus heeft Harold eerst een verfrissende duik genomen en om 17.00 uur zijn we vertrokken.

Om circa 20.30 een mooi rustig plekje gevonden, niet ver van de weg maar uit het zicht. Harold is nog aan het fotograferen geweest.

18-07-2012

Na een heerlijke rustige nacht, lekker ontbeten en omdat het mooi weer is eerst een stuk gewandeld. Heen over de weg en terug over een verlaten spoorrail. Net terug bij de camper begint het te regenen. We besluiten door te rijden naar Funasdalen. Om ongeveer 16.30 komen we op de camping aan. Bente (de eigenaresse) herkent ons. Nadat we een plekje op de camping hebben gezocht gaan we lopend naar het dorp. Het is droog maar koud.

19-07-2012

Vandaag weer goed geslapen. Na een goed ontbijt rustig richting Flatruet gereden. Daar aangekomen is het prachtig weer en genieten we van het buiten zijn. Lekker in het zonnetje uit de wind lekker bakkie koffie gedronken. Snel wat boterhammetjes gesmeerd en de wandelschoenen aan. Een eind gewandeld over de kale vlakte en gezien de dreigende luchten, besloten richting camper te gaan. Bij de camper begint het te regenen. Gelukkig is het ’s avonds droog en kan Harold fotograferen. Het is erg koud. 's Nachts enkele keren wakker geweest door de harde wind.

20-07-2012

We worden wakker met regen, het waait erg hard en het is koud. De wereld om ons heen is somber en grijs. Er komen steeds meer sneeuwvlokken door de regen heen en alhoewel we een extra nacht zouden blijven besluiten we toch om verder te gaan. Het wordt er niet lichter op. We zijn rustig aan het opruimen en zien we opeens een poolvos! Nog half in winterkleed. Voorzichtig de deur open en foto maken. Hij blijft mooi bij onze camper zitten poseren (of schooien?) Paar foto’s kunnen maken en toen hield hij het voor gezien.

Na ongeveer 100 km besluiten we te stoppen bij een meer. Ondanks de koude wind en donkere luchten toch even bij het meer gekeken en kienhout gezocht. Dan hoort Harold opeens gekerm……Hilda is bij het uitstappen flink door haar enkel gegaan, gelukkig is het meer dicht bij en koelen in het koude water. De enkel zwelt wel op maar pijn valt nog mee. In de buurt ligt een cache (2,5 km) en we besluiten deze eventjes te gaan zoeken.

Helaas heeft een zweed met een hele grote caravan ons plekje ook ontdekt en parkeert zijn caravan voor ons uitzicht. Een cache op ca 8 km over een bosweg moet te doen zijn op de mountainbikes en we besluiten deze te gaan doen. Het is droog maar fris. Halverwege komen we een vrouw tegen die vraagt of we willen stoppen. Het blijkt een Deense (Suzanne) te zijn die een kilometer verderop vastzit met haar auto. Ze is op weg naar een zweedse kennis, maar vertrouwde teveel op haar gps die haar over deze natte modderweg stuurde. Ze had geen ontvangst met haar telefoon en vraagt of ze die van ons mag gebruiken. Ik heb ook geen bereik maar Hilda wel. De Zweedse kennis gebeld en die snapt niks van de doorgegeven coördinaten en ik probeer hem uit te leggen waar we in het bos staan maar dat valt niet mee. Toen op het heldere idee gekomen om onze hand gps op zweedsgrid te zetten en deze herkent hij wel. Hij beloofd zo snel mogelijk te komen. We proberen met zijn drieën nog de auto los te krijgen maar hij zit te diep weggezakt. Suzanne bleek 5 zeldzame hondjes in de auto te hebben (lief). Na veel gekletst gaat de telefoon weer, over 45 minuten zou Olaf komen. Wij gingen eerst de cache even doen maar voelden ons er niet lekker bij om Suzanne alleen in het bos achter te laten. Opschieten dus en na een half uur waren we weer terug bij haar. Even later kwam Olaf met een grote 4x4 en, na haar eerst te hebben uitgelachen, trok hij de auto er uit.

Na de enerverende fietstocht bleek bij terugkomst nog een Zweed te zijn gearriveerd. Een groot vuur en veel lawaai. De lucht trok wat open en na een goede maaltijd eerst wat lezen en toen toch nog even fotograferen. De ene Zweed stond vlakbij te vissen en zo was ik getuige van de vangst van een ca. 3 kilo zware snoek.

21-07-2012

Eigenlijk willen we hier nog wel blijven om meer te fietsen, maar de zweden maken geen aanstalte om weg te gaan. Wij besluiten daarom om weg te gaan. Na een veel te lange rit over saaie wegen en veel regen komen we in Gäddede. De winkel is net dicht, dus op zoek naar een plekje. Via internet een stukje buiten het stadje gevonden. Niet het mooiste maar we willen beide niet meer. Als ik buiten ga plassen blijkt het een knotvoorstelling te zijn. Mijn trui, mijn broek grijs van de knotjes. Ik naar binnen en ondanks afkloppen neem ik er veel mee naar binnen. Eerst op knotjesjacht en dan eten. We zitten gevangen in onze camper. Regent het eindelijk niet meer, zwermen er miljoenen knotjes rond de camper. Niet een wandeling, geen water uit de rivier maar binnen blijven en hopen dat het morgenochtend wat waait.

22-07-2012

Het is droog en na een rustig ontbijt eerst naar Gäddede om inkopen te doen. We zijn vroeg, de winkel is nog gesloten en alweer regen. Na de boodschappen naar Stekenjokk. We willen hier 2 nachten staan! In de middag wordt het droog en we gaan een stuk wandelen. Het is koud en er staat een stevige bries. ’s Avonds fotograferen, handschoenen aan, pyjamabroek eronder, de wind is erg koud. Om half twaalf kom ik thuis en dan snel op bed.

23-07-2012

Regen! De voorspellingen waren beter, maar het is donker, erg donker en heel veel wind. Toch maar even wachten, maar het klaart niet op. De Noorse weer app is ook niet positief. Endre hebben we vanwege zijn verjaardag vanmorgen gesmst. Daar schijnt het mooi weer te zijn en te blijven de komende dagen. We besluiten richting Gjora te gaan. Onderweg even water verversen en weer door. Wat een pokke-end! Om 20.30 schuiven we bij Endre aan. Ze zitten buiten en wij eten een gebakje mee. Om 22.00 naar camping en installeren ons daar.

24-07-2012

Het is een mooie dag, 22 graden, en we kunnen eindelijk buiten ontbijten. Tijdens het ontbijt besluiten we naar Gammelsetra te fietsen. We weten dat het een hele klim is, maar gaan toch. Later in de morgen staan we gepakt klaar en beginnen. We merken dat het 2e stuk omhoog naar Amotan al heel zwaar is en dat we het grootste gedeelte moeten lopen. We rusten daar even uit en fietsen naar de andere waterval. Dan de klim naar Gammelsetra, niet te fietsen. We lopen bijna het hele stuk. Gelukkig kunnen we het laatste stuk fietsen! We blijven even om van het mooie weer en het super uitzicht te genieten. Dan weer op de fiets, het gaat rap naar beneden en de remmen moeten flink werken, vooral op de stenen, als je hier valt of de bocht uit gaat…….

In een mum zijn we weer op de camping. Hout sprokkelen voor het vuurtje. Nog steeds prachtig weer. Na het eten komen, rond half negen: Gijs, Tore, Ivar, en even later Endre voor een kop koffie. Gezellig met een hapje en een drankje rond het kampvuur is het zomaar laat.

25-07-2012

Weer buiten ontbeten, goede temperatuur, besluiten we de rondwandeling Amotan te doen. Eerst op de fiets en dan verder wandelen. Iets koeler maar warm genoeg om het luie zweet te laten vloeien. We doen het rustig aan en genieten van de wandeling. Terug op de camping kunnen we buiten eten en sprokkel ik weer hout. Tot een uur of tien buiten gezeten.

26-07-2012

Weer heerlijk buiten ontbeten en erg rustig aan gedaan. Gewassen, opgeruimd etc. Na het middageten een stuk richting Sundallsora gefietst. De wind is koud maar verder toch genoten. Terug op de camping snel een hapje en wat opruimen en omkleden. We zijn bij Ivar uitgenodigd voor een BBQ. Tore is alweer naar Trondheim vertrokken, maar Gijs en Endre zijn er wel. De BBQ is goed verzorgd, met eigen gemaakte potatosalad en frisse salade. Paar glazen wijn erbij……

Na het toetje, aardbeien met room, gaan we naar binnen. Koffie met eigengemaakte koek. Heerlijk. Rond twaalven gaan we na een gezellige avond richting de camping.

27-07-2012

Vandaag vertrekken we richting Grimsdalen. Het is een prachtige dag, 23 graden en we ruimen langzaam op. Eerst Endre en dan Gijs die nog even langskomen om afscheid te nemen en om een uur of 11 vertrekken we. Bij Kongsvold even stoppen voor wat souvenirs en bij Hjerkinn even kijken waarom je er met de auto niet in mag. Dan verder en om 14.00 uur komen we op de Fjellcamping aan. Na wat eten maken we een wandeling. Ik wil eigenlijk naar de top maar een dreigende lucht komt dichterbij. Nog even buiten kunnen zitten en toen begon het te regenen. De hele avond regen, dus niet fotograferen maar lezen.

28-07-2012

We worden wakker met regen, niet veel maar toch, na een rustig ontbijt en het bijwerken van het dagboek, wordt het droog. Ik ga toch maar fotograferen ondanks de laaghangende bewolking. Na een dik uur begint het weer te regenen, maar weer naar de camper en het boek maar weer open. Wat eten en lezen. Tegen 14:00 uur besluiten we, ondanks de lichte regen toch te gaan wandelen. Het spettert wat en af een toe een paar minuten droog. Na 5 km wat stenen gezocht en weer terug naar de camper. Het begint nu weer serieus te regenen en we komen behoorlijk nat terug. Droge kleren aan en….lezen. Eten gemaakt en…..lezen. 's Avonds nog even droog en ik kan nog een paar foto's maken tot het weer gaat regenen.

Mijn boek is uit, wat nu…? We gaan een spelletje doen en tegen 22:00 klaart het ineens op. Snel camera gepakt en naar buiten.

29-07-2012

We worden wakker en het is mooi weer. Toch komen er dreigende wolken onze kant op. Tijdens het ontbijt besluiten we toch weg te gaan. We willen wat warmte opzoeken. We rijden Grimsdalen uit en alle telefoons beginnen te ratelen, we hadden geen enkel ontvangst daar. Rondane uit en we kijken hoe ver het is naar Okke en Gerlinda. Dat valt mee en na een sms blijkt dat we van harte welkom zijn. Na een heerlijke picknick onderweg komen we in stralend weer bij Okke en Gerlinda aan. Net als vorig jaar zijn haar ouders er ook. Tijdens een bak koffie gezellig zitten bijkletsen. En dan vraagt Okke of we zin hebben in een boottochje om bevers te spotten. Natuurlijk hebben we dat.

We moeten wel roeien want de motor is gestolen. Zo dat valt tegen. De stroming is zo sterk, ik krijg de boot niet recht vooruit. Okke neemt het over, maar al gauw blijkt de natuur te winnen, helaas. We gaan terug, en even later staat er een heerlijke lasagne voor ons klaar, wat een gastvrijheid. Na het eten samen met Okke en Gerlinda een stukje gereden om elanden te spotten (we zien er 5, 1 jong en 1 bull) Genoten van een super zondsondergang.

Terug bij huis gezamenlijk nog een afzakkertje genomen.

30-07-2012

We weten dat het ontbijt 10:00 uur is maar toch zijn we vroeg wakker. De zon schijnt en het is al weer warm. Hilda in de camper bezig en ik besluit een duik in de Glomma te nemen en neem shampoo mee. Gosj wat is het water koud….maar toch ook wel lekker. Nog even samen gewandeld, frambozen gegeten en naar het ontbijt. Ook dit weer goed voor elkaar, wat zijn het toch gastvrije en lieve mensen. Na het ontbijt nog koffie gedronken bij de stuga van de ouders van Gerlinda. Het gaat snel, maar we willen toch wel redelijk op tijd weer op pad. We krijgen nog een tip voor een mooie weg binnendoor naar Torsby (Zweden). Zeker een mooie weg langs meertjes en bij een van de meertjes een picknick bij een andere gaan we zwemmen en lekker in de zon liggen. Via internet een mooi plekje bij Sunne gezien. Idd een super plekje maar er is net vandaag een feestje of zoiets, bezet dus, balen.

In de buurt nog wat gezocht maar niets. We gaan naar Karlskoga, ook via internet. Na een te lange rit komen we daar aan. Vlak buiten de stad en toch midden in het bos bij een meertje. Het wordt hier echt donker, toch wel een beetje eng. Om 23:00 toch maar proberen te slapen.

31-07-2012

Een heerlijke nacht gehad, wat een rust!! Na het ontbijt blijkt, nadat we de gps hebben geraadpleegd, er een mooie wandeling te zijn. Rond het meer met 8 caches. Broodjes mee, rugzak vol en op weg. Het is wel bewolkt en onderweg wisselen zon en regen elkaar af. Koud is het niet. Mooie wandeling met een teleurstellend einde. De laatste cache kunnen we niet vinden, zoeken en nog eens zoeken maar hij laat zich helaas niet spotten. Terug bij de camper hebben we de was gedaan, wat opgeruimd en hout gesprokkeld en gegeten. Na het eten weer terug naar de laatste cache, en zoeken maar ook nu vinden we hem niet. Jammer. Een kampvuurtje gemaakt en heerlijk bakje thee en uitzicht op het meer. Worstjes in het vuur en genieten van de zonsondergang. Even later zien we de volle maan achter het wolkendek vandaan komen. Behalve kraanvogels onderweg en de parelduikers in het meer niets gezien. Voldaan gaan we slapen.

1-8-2012

Het is lekker weer en goed voor een bad in het meer. Heerlijk, zo vrij en fris als je je dan voelt. Dan ontbijten en opruimen. Er staat een reisdag op het programma. We willen verder richting Zuiden (Almhult). Na een lekkere picknick valt het toch weer tegen qua afstand en tijd. Bij Almhult op zoek naar een wildkampeerplekje maar dit gaat helaas niet lukken, veel bebouwing en bordjes rond het meer met “no camping”. We besluiten daarom op de camping te gaan staan. Erg druk, maar we krijgen een mooi plekje. Ergens op het eind van de camping bij het meer. Een kleine troost voor het niet kunnen wildkamperen.

2-8-2012

We slapen schijnbaar goed want het was 8:30 voor we wakker werden. Buiten al 22 graden, dus lekker buiten ontbijten met het uitzicht over het meer. Alvast brood gesmeerd, want we gaan fietsen vandaag. Eerst naar een bloemen-, fruit- en groentetuin waar Carl van Linné (Linneus) is opgegroeid. Alles nog in oude stijl en onbespoten. In het restaurant ecologisch verantwoorde producten. Toen we aankwamen wat het nog niet druk, maar na de rondwandeling konden we geen plaatsje op het terras vinden. Dus weer op de fiets en gegeten bij een meer. Gelijk een mooi wildkampeerplekje gevonden. Met een omweg, uiteraard om te cachen, weer richting Almhult. Twee caches in de stad onvindbaar en daarom naar de camping. Snel zwemkleren aan om nog even te zwemmen en te zonnen. Er komt wat meer wind en dat maakt het toch wel fris. Terug bij de camper korte broek aan en na het genot van een blåbar ijsje een cache vlakbij de camping gedaan. En ook toen weer kwamen we er achter dat cachen in een korte broek niet handig is…..

Na het vinden van de cache begint het te druppen en lijkt het door te gaan regenen. Het valt mee en we eten buiten. Even later weer druppen, maar dit zet ook niet door. Buiten koffiedrinken en er komt wat kleur in de lucht. Ik ga fotograferen totdat de muggen me echt te grazen nemen en de kleur verdwijnt ook. Nog even binnen lezen en dagboek bijschrijven en is er alweer een dag voorbij.

3-8-2012

Na buiten ontbeten te hebben, vullen we de camper met schoon water, afrekenen en verder zuidwaarts. Ik dacht een mooi plekje bij Hassleholm te hebben gevonden, maar daar mogen we niet in met de camper. Dan maar naar het plekje via internet, misschien zijn we niet brutaal genoeg, maar dit lijkt echt op een boerenerf uit te komen. Na enige aarzeling toch maar niet gedaan. Ook omdat we niet echt willen zoeken besluiten we door te rijden naar Denemarken. Over de brug (blijft indrukwekkend) komen we in de vrijdagspits van Kopenhagen. Het rijdt door tot net voorbij de afslag Rodby. File, we verliezen 40 minuten en om 18:00 uur rijden we de camping op. Gevraagd naar een rustig plekje en behalve een paar andere Nederlanders niemand op dit veld. Uitzicht op een korenveld. Zo’n grote camping als Monsklint is, en dan toch niets afgebakend en wijd verspreid. Na het eten snel fotograferen, even lezen en dan snel slapen.

4-8-2012

Buiten ontbijten is echt vakantie en ook vandaag weer heerlijk. Na het ontbijt snel wandelen naar de kust, het is tenslotte maar 1.5 km, om de krijtrotsen te bekijken. In dit heerlijke weer een stuk langs de kust gewandeld en wat 3 km zou moeten zijn werden 10 km. Door de bossen en een stuk over de weg terug naar de camper. Een verlate lunch en even rustig aan. Dan op de fiets naar het toeristische gedeelte. Drukker maar ook weer indrukwekkend. Een dreigende lucht nadert en al snel vallen de regendruppels. Het is gelukkig niet koud en na de 400 treden omhoog al helemaal niet meer. Toch gaat het harder regenen en als een speer terug naar de camper. Een uurtje later toch al weer droog en we kunnen nog heerlijk buiten eten en lezen.

Om 22:00 toch echt naar binnen, 12 km gelopen, 1600 treden en 6 km gefietst, dat wil wel slapen.

5-8-2012

Vannacht wat geregend maar toch buiten kunnen ontbijten, wel iets frisser dan de afgelopen dagen. Na het ontbijt begint het te sputteren maar we gaan toch fietsen, brood mee, regenjas in de tas en op naar het geocenter. Daar nemen we een andere afdaling, die zo’n 1,5 km verderop ligt. Eerst een mooie boswandeling en dan weer een trap naar beneden. Het is nog niet zo druk en na de sputters op de camping breekt de zon zelfs een beetje door. Het is warm in de lange broek en lange mouwen. Weer boven aangekomen, lange broek uit en het isoshirt er onder uit getrokken. Daarna nog heerlijk gefietst en over bospaden terug naar de camping. Snel eten, opfrissen en korte broek aan. Om 15:00 is er 2 km verderop een valkenier die ik graag wil zien. 3 Valken (2 Sakervalken en een Barberijnse valk) heeft hij. Indrukwekkend hoe hij de 1e laat vliegen en hoe die op de prooi afkomt. Tijd voor de 2e, de kleinste. Die is veel sneller en die maakt ook eerst een grotere ronde. Dan wordt een hele grote want hij smeert hem gelijk, om pas na een half uur terug te komen. Ook met de derde gaat het niet goed. Die ziet een dode kraai en verdwijnt in het graanveld. Toch mooie foto’s kunnen maken. Dan weer naar de camping. Eten maken, Hilda afwassen en ik maar de luifel van buiten schoon. Lezen, schrijven en weer een dag voorbij.

6-8-2012

Vandaag is het tijd om te vertrekken. Rustig ontbeten en opgeruimd. Het is niet koud maar wel regen. Niet erg om te vertrekken na die mooie dagen. Tot aan Rödby regen. Op de boot gegeten, de Deense kronen moeten op. Op een dikke 150 km na Puttgarden vinden we een camperplaats in Bad Oldesloe. Het is nog redelijk vroeg en we gaan nog even het stadje in. Broodjes gekocht en bij een andere bakker koffie met kuchen. Hilda een mega puddingbroodje en halverwege prompt misselijk. Nog een ijsje voor mij en mensen kijken. Het is heerlijk weer.

Bij de camper kun je niet mooi zitten dus gaan we binnen zitten. Na 2 pizza’s en lezen is het vroeg op bed. Rustig plekje ondanks het grote terrein bij de sporthal en zo dicht bij de binnenstad.

7-8-2012

Ontbijten en op naar huis. Na een lekkere lunch, ik frikandelle mit Bratkartoffelen en Hilda broodje kaas zijn we om half vier thuis. Uitpakken en zoveel mogelijk opruimen voor het weekendje Zeeland dat in de planning ligt.

28 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Voorlopig geen camper reisverslag

Door de onverwachte en ongeplande verkoop van onze camper komt er voorlopig geen nieuw reisverslag. Hoop dat jullie toch nog ideeën op doen uit onze vorige verslagen.